א', מטופלת בת 44 ללא מחלות רקע ידועות, הגיעה אליי לבדיקת ראייה שגרתית. א' מרכיבה משקפיים שנרכשו לפני כשנתיים והייתה מרוצה עד החודשיים האחרונים, בהם היא שמה לב, בעיקר בזמן שהיא מתאפרת, שהיא מתקשה לראות פרטים קטנים של פנים ולזהות גוונים של צבעים. בבדיקה התגלתה ירידה באיכות הראייה. למרבה המזל אני מחזיקה במרפאה במכשיר טומוגרפיה עיני - oct. בצילום הרשתית הבחנתי בדליפה של כלי דם וא' נשלחה לרופא עיניים מומחה רשתית.
מסתבר שהעין שלנו יכולה לנבא לנו מחלות שונות. במחקר חדש שנערך בסן דייגו, קליפורניה, ושפורסם בירחון של כתב העת The Lancet, זיהו החוקרים סמן ייחודי לקיום של מחלת לב וכלי דם באמצעות הדמיה של הרשתית. ההדמיה נעשתה באמצעות מכשיר אבחוני לא פולשני בשם טומוגרפר עיני - Ocular Coherence Tomographer. הטומוגרפר מקרין אור אינפרא-אדום לתוך העין ומשתמש בהחזר האור שמתקבל מהשכבה האחורית של העין, הרשתית, לשם קבלת תמונה של שכבות הרשתית השונות.

2 צפייה בגלריה
בדיקת עיניים במכשיר טומוגרפיה עיני oct
בדיקת עיניים במכשיר טומוגרפיה עיני oct
בדיקת עיניים במכשיר טומוגרפיה עיני oct
(צילום: מרפאת עין טל)
הרשתית מכילה חיישנים לאור וכלי דם. כלי הדם מזינים את החיישנים ואת הליכי הראייה המתרחשים ברשתית. בדיקת טומוגרפיה משמשת לאבחון הסידור של החיישנים ברשתית, המבנה שלהם והעובי. ניתן לנטר בעזרתה את מצב המקולה (אזור עם צפיפות גבוהה של חיישנים שמקנה חדות ראייה), ולבדוק את בריאות הרשתית במקרה של סוכרת רשתית (רטינופטיה סכרתית), טרשת נפוצה ומחלות אחרות בעלות סימנים עיניים. בישראל, מכשירי טומוגרפר מצויים במחלקות עיניים בבתי חולים, במכוני עיניים פרטיים (כמו מכון מור ואסותא) וכן במספר מצומצם של מרפאות עיניים פרטיות ובחוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה.

להסתכל ברשתית, לראות את הלב

איסכמיה, חוסר אספקת דם שיכולה להיגרם ממחלות לב, משפיעה על אספקת הדם לעין וגורמת לפגיעה ואפילו למוות של תאים ברשתית – ואלו נראים בבדיקת רשתית. החוקרים בסן דייגו בחנו תמונות רשתיות של מטופלים שהתקבלו במכשיר הטומוגרפר כדי לבדוק האם סימנים אופייניים אלו יכולים להצביע על קיומה של מחלת כלי דם ולב.
2 צפייה בגלריה
בדיקת עיניים מנבאה מחלות כלי דם ולב
בדיקת עיניים מנבאה מחלות כלי דם ולב
ברשתית של חולי לב ניתן לראות סימנים מקדימים
(צילום: Shutterstock)
המחקר השווה תצלומי טומוגרפר עיני של 84 חולים במחלות לב (בגיל ממוצע 72) ו-76 אנשים בריאים (גיל ממוצע 65), שהרשתיות שלהם צולמו בין 2014 ל-2019 באמצעות טומוגרפר. נמצא כי בתצלומים של 84 החולים היו סימנים אופיינים מרובים של RIPLs - חסר ברקמה סביב כלי דם ברשתית (2.8 בממוצע) ביחס למשתתפים הבריאים (להם היו 0.8 סימנים בממוצע). כמו כן, נמצא מתאם בין כמות הסימנים האופיינים לחומרת מחלת הלב במשתתפים.
לאור תוצאות המחקר, הומלץ שרופאי רשתית שמזהים סימנים אופיינים גבוהים מסוג RIPL בעיני הנבדקים, ייפנו את המטופל למומחה לב לצורך מעקב ולמניעת שבץ או התקף לב.
ארזה פרוכטר היא אופטומטריסטית חברת ועד מועצת האופטומטריסטים; ד"ר ליאת גנץ היא ראש התוכנית ללימודי תואר שני באופטומטריה במכללת הדסה